Poniżej przygotowane przeze mnie plakaty IB. Plakaty są w wersji dwujęzycznej (polsko-angielskiej) i stworzyłam je w oparciu o wytyczne IB i oficjalne tłumaczenia (ibo.org, stan na maj 2025). Można je wykorzystać jako pomoc wizualna do codziennej pracy z uczniami lub w domu by przypominać dziecku o ważnych wartościach edukacyjnych.
Twoje dziecko chodzi do szkoły publicznej? Nie szkodzi. Choć IB jest formalnie związane z określonym programem szkolnym, jego kluczowe zasady są uniwersalne i mogą wzbogacić naukę w każdym systemie edukacyjnym. Wiele metod IB pokrywa się z dobrymi praktykami tradycyjnej edukacji (np. uczenie przez pytania, transdyscyplinarność, rozwijanie samodzielności).
Profil ucznia IB – IB Learner Profile to zestaw 10 cech charakteru rozwijanych w programie IB. Przygotowuje uczniów do życia w globalnym społeczeństwie i jest kluczowym elementem filozofii IB, łączącym rozwój akademicki z kształtowaniem postaw.
📥 Profil ucznia IB (IB Learner Profile)Podejścia do uczenia Się – Approaches to Teaching and Learning (ATLs) w programie IB to zestaw strategii dydaktycznych rozwijających umiejętności uczenia się i krytycznego myślenia i integrujących je z nauczaniem przedmiotowym. Przygotowują uczniów do samodzielnego radzenia sobie w złożonym świecie.
📥 Podejścia do uczenia się (ATLs)Określone Pojęcia – Specified Concepts (aktualna nazwa wcześniejszych Key Concepts) w programie IB to idee (np. zmiana, perspektywa, funkcja), które integrują treści między przedmiotami. Służą jako punkty odniesienia do głębszego rozumienia złożonych zagadnień i łączenia wiedzy transdyscyplinarnej. Ich celem jest rozwijanie myślenia konceptualnego i analizy zjawisk w szerszym kontekście.
📥 Określone pojęcia (Specified Concepts)